Tips och villkor

Här hittar du svar på de flesta praktiska frågor som rör planering av ett event och tips som hjälper dig att planera ditt event på bästa sätt. Det kan även vara bra att läsa igenom våra villkor inför beställning.

Att tänka på

En lyckad catering kräver noggranna förberedelser. Därför har vi sammanställt en liten checklista att kunna bocka av så att du står väl förberedd och slipper oförutsedda händelser i sista minuten. Men känns det övermäktigt så kan du alltid välja att anlita vår erfarna projektrådgivare som mer än gärna hjälper dig hela vägen i mål.

Checklista>>

Med hjälp av denna lista kan ni fundera igenom vad ni behöver vår hjälp med  och vad ni har möjlighet att lösa själva.

Personal
Vi hjälper gärna till med förberedelser, servering och avdukning med diskning.

Dryck
Vilka drycker ska erbjudas? Med vår erfarna sommelier kan ni få en perfekt vinmatchning till er catering.

Specialkost
Finns det vegetarianer, laktos- eller glutenintoleranta i sällskapet? För mer information se avsnittet om specialkost nedan.

Efter maten
Önskas kaffe eller te på maten och kanske något sött till? Vi har många förslag på mindre bakverk, praliner och desserter!

Porslin
Behöver ni porslin, bestick, glas, karaffer, termosar, mjölkkannor, uppläggningsfat, skålar och andra serveringsrelaterade artiklar? Genom oss så kan ni få kontakt med Skånes bästa leverantörer.

Menyskyltar
Gästerna uppskattar information om vad som serveras. Vi trycker gärna upp diskreta menyskyltar som berättar om maträtterna.

Dukar, dekor och servetter
Det förhöjer festkänslan med dukar både på buffé och bord. Vi har vita vackra dukar att hyra och ni slipper allt besvär med tvätt efteråt. Blomsterarrangemang, små bordsblommor, ljusstakar och annan dekor förhöjer upplevelsen. Behövs servetter och ska det i så fall vara linne- eller engångsservetter?

Möbler
Finns behov av att hyra bord, stolar, buffébord, presentbord, eller något annat i möbelväg.

Musik och underhållning
Vare sig du vill ha en DJ, trubadur, barockmusik, jazz eller vacker klassisk musik så kan vi ordna med det. Vi har många guldkorn på repertoaren.

Tid för förberedelser
Hur mycket tid behövs för dukning och dekor? Räkna med att det alltid tar lite längre tid än man tror.

Matdags
När ska maten vara på plats? Vi rekommenderar 30-45 minuter innan det är dags att äta.

Leverans
Har du uppgivit rätt leveransadress och är beredd på att ta emot maten när den kommer? Adress, portkod och kontaktuppgifter till ansvarig på plats behövs.

Efter festen
Behövs städhjälp? Vi kan erbjuda städhjälp före och efter festen och även sophantering och källsortering om så önskas.

Returer
När och var ska returerna av hyrgods hämtas? Vem hos er ansvarar för att retursändningen packas och ställs i ordning för avhämtning?

Välkommen att kontakta oss om ni har några funderingar.

Våra villkor

Här hittar du information om våra generella villkor samt svar på de vanligaste frågorna. Vid större beställningar så skickas mer utförliga villkor på mail. Välkommen att kontakta oss om ni har några funderingar.

Våra villkor>>

Timpriser för personal
Kontakta oss för aktuella priser. Varierar i dagsläget beroende på inhyrd personal eller befintlig sådan.

Leveransavgifter
Vi levererar maten till kund med en startavgift på 295 kr inom Malmö.
Jourtillägg på helg samt alla helgdagar och vardag från kl: 18:00-08:00.

Priser och moms
Samtliga priser som anges på hemsidan är leveranspriser, per person och inklusive moms på 12 %. Övriga tilläggstjänster har 25% moms. Både för privat och företagskund.

Betalning (företag)
Betalning sker per faktura på 10 dagar netto. Vid större beställningar debiteras 50% á conto och skall vara oss tillhanda senast 5 dagar före leverans. Vi förbehåller oss rätten att ta kreditupplysning på våra företagskunder.

Betalning (privat)
Vi tillämpar förskottsbetalning eller direktbetalning på plats för dig som beställer som privatperson. På plats tar vi endast betalt med Swish.

Fakturafrågor
Vid fakturafrågor, vänligen kontakta vår ekonomiavdelning via e-post ekonomi@prime-catering.se eller telefon 040-171700.

Minsta beställning
Minimiantalet för en beställning av enskilda rätter/menyer är tio, femton eller tjugo personer per rätt, se respektive rätt för minsta antal.

Leveranstid
Vi behöver din kompletta beställning senast fem arbetsdagar före leverans – men vi gör alltid vårt yttersta för att hjälpa dig även om du är ute i sista minuten. Vid beställning skall bekräftelse från vår sida ha skickats dig för att den skall vara giltig.

Så levereras maten
Maten levereras upplagd på porslinsfat, tallrikar, skålar och andra serveringskärl i våra egna cateringbackar. Det utgår en hyrgodskostnad på dessa med 20-30 kr styck, uppläggningsbestick 7 kr styck. Annars har vi engångsmaterial att tillgå. Kontrollera gärna mot fraktsedeln att allt är med.

Råvaruersättning
Vid råvarubrist förbehåller vi oss rätten att byta ut produkten mot likvärdig råvara. Vi tvingas sällan byta ut en råvara, men om det inträffar meddelar vi alltid att så sker.

Varm mat
Önskar man värmehålla en längre tid så kan vi tillhandahålla både värmeskåp, chaffingsdishes (vattenbad med rullande toppkåpa) och värmeplattor som ni enkelt kopplar in i ett vanligt eluttag.

Vi kör själva
Våra egna supertrevliga budchaufförer levererar ända fram till dörren, mot en avgift. När vi levererar vid beställd buffé så ingår det även i vår service att vi dukar upp det till er samt att där ingår små skyltar till alla rätter. Vardagar mellan 18.00 – 08.00 samt helger tillkommer en jouravgift för transporterna. Samt en avgift för returhämtning.

Retur
Du behöver inte sortera serveringsfat, skålar, glas och bestick för sig, men fördela gärna artiklarna någorlunda jämnt i våra plastbackar. Allt skall vara avskrapat från rester.

Allt förkommet eller skadat gods debiteras.

Reklamation
Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd med din leverans eller vår service gör vi vårt yttersta för att reparera skadan. Kontakta oss genast på telefon 040-17 17 00 om du inte är nöjd.

 

Specialkost

Maten på ditt event eller din fest ska passa för alla, därför erbjuder vi catering med specialkost. Vi strävar efter att kunna erbjuda catering med specialkost som i största möjliga mån ger samma smakupplevelser som ursprungsmenyn. Meddela oss bara när du gör din beställning så ser vi till att vår catering lever upp till både förväntningar och specialbehov.

Specialkost>>

De vanligaste kostavvikelserna

Vegetarian – maten får innehålla ägg- och mjölkprodukter men inga andra animaliska produkter.

Vegan – maten får inte innehålla några animaliska produkter.

Glutenintolerans – maten får inte innehålla gluten (vanligast i mjölprodukter).

Laktosintolerans – maten får inte innehålla mjölkprodukter.

Laktosallergi – skiljer sig starkt från laktosintolerans då personen kan bli allvarligt sjuk av minsta spår av laktos. Viktigt att ni tar reda på om det gäller intolerans eller allergi.

Nötallergi – maten får inte innehålla nötter eller spår av nötter.

Fisk & skaldjursallergi – maten får inte innehålla fisk eller skaldjur.

Stenfruktsallergi – maten får inte innehålla kokosnöt, mango, kaffe med flera stenfrukter eller bär med delfrukter som klassas som stenfrukter

Kärnfruktsallergi – maten får inte innehålla äpple, päron, vindruvor med flera kärnfrukter

Lök – gäster kan vara allergiska mot eller överkänsliga för lök

Paprika – gäster kan vara allergiska mot eller överkänsliga för paprika

Vi vill alltid göra det möjligt att beställa den catering du önskar oavsett behov av specialkost.

 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev